Meer vrouwen in techniek: geen doel op zich maar een middel om de klant centraal te stellen
‘We willen wel vrouwen in technische functies, maar die zijn er niet,’ is een veelgehoorde frustratie van bedrijven in de ICT- en telecomsector. De visie van technisch dienstverlener Detamo en VolkerWessel Telecom is echter dat meer vrouwen in de techniek geen doel op zich moet zijn om het tekort aan technici op te lossen. Zij zien het als een middel voor bedrijven om een betere dienst kunnen bieden aan hun klant. Dit inzicht vertaalde zij succesvol naar een strategie om vrouwen te werven voor technische functies.
‘We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.’ Dit citaat van Einstein geeft treffend aan waarom veel bedrijven het lastig vinden om vrouwen te enthousiasmeren voor technische beroepen. Detamo besloot het daarom over een andere boeg te gooien. De eerste belangrijke stap was het ontwikkelen van een marketingcampagne met een sterke focus op potentiele vrouwelijke kandidaten. Hier werd bovendien een vrouwelijke specialist voor ingeschakeld die de vertaalslag naar de doelgroep maakte. Een tweede belangrijk onderscheid dat Detamo maakte is om vrouwen te werven die misschien wel geen technische opleiding hadden, maar wel de competenties om in een technische functie te werken. Hen werd een technische opleiding aangeboden in combinatie met een passende baan. Dit concrete aanbod bleek een belangrijk argument voor vrouwen om ‘ja’ te zeggen tegen een nieuwe carrière.
- Creëer zelf aanbod
Probleemoplossend denken, empathisch vermogen en nauwkeurig werken; vrouwelijke competenties die erg waardevol zijn voor technische bedrijven. Dus in plaats van te wachten totdat technisch geschoolde vrouwen na jarenlange campagnes de markt gaan betreden besloot Detamo dit aanbod zelf te gaan creëren. In de praktijk bleek dat er een grote groep vrouwen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar is met eenzelfde behoefte. Zij zitten vast in banen met weinig uitdaging maar vinden de drempel te hoog om een andere richting in te slaan. Samen met opleidingspartner Dirksen en opdrachtgever VolkerWessels Telecom zorgde Detamo allereerst voor een concreet pakket: een allround technische opleiding met de zekerheid van een baan.
- Vertaal de boodschap
Bij het ontwikkelen van de marketingcampagne werden er twee prioriteiten gesteld. Vrouwen moesten zich aangesproken voelen zonder dat er sprake was van discriminatie. Vervolgens moest de interesse omgezet worden in concrete actie. Voor opdrachtgever VolkerWessels Telecom ontwikkelde technisch dienstverlener Detamo een marketingcampagne om vrouwen te interesseren voor een opleiding én een baan. Het meest effectief waren de Facebookuitingen waarbij men aansprekende foto’s van vrouwen gebruikte en de doelgroep aansprak op herkenbare situaties. Voor deze opdrachtgever werd de pay-off ‘Detamo zoekt slimme meiden met verstand van WiFi’ bedacht. In een test bleek dat vrouwen bovendien geen reactie toonden wanneer er mannen op de foto’s stonden terwijl zij wel reageerden als er een vrouw werd afgebeeld. De doelgroep bleek ook (inter)actiever op Facebook dan LinkedIn. Een belangrijk deel van de marketingcampagne was een actieve follow-up. Hierbij werd geïnteresseerden snel duidelijk gemaakt wat de mogelijkheden concreet inhielden.
- Gewoon doen
Steeds meer bedrijven erkennen dat vrouwen in technische functies een onmisbare toevoeging zijn, ook met het oog op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van beveiliging en andere smart home oplossingen. Om op de lange termijn succesvol te zijn is alleen een slimme wervingscampagne echter niet voldoende. De wil om te veranderen moet vanuit de kern van het bedrijf komen en woorden moeten omgezet worden in daden. Want verandering begint uiteindelijk gewoon met doen.
Detamo heeft op deze manier inmiddels tien vrouwen gecontracteerd die na een opleiding bij Dirksen met succes aan de slag gingen bij opdrachtgevers. Een van deze vrouwen werd afgelopen maand zelfs tot beste nieuwkomer van het jaar gekozen bij VolkerWessels Telecom.