Waar is mijn doelgroep gebleven?

Help mijn klanten doen niet wat ze ´moeten´ doen!

Nog niet zo lang geleden was doelgroep segmentering nog een makkie. Marketeers kozen bij voorkeur een doelgroep waarin zij zich zelf bevonden, of graag bij wilden horen. En als dat niet opging dan was het gewoon; man/vrouw, leeftijdsgroep 20-49 jaar, welstandsklasse A/B. Mannen kochten mannendingen en vrouwen kochten vrouwendingen. En ergens in een vergeten hoekje hadden we de senioren, wat neerkwam op alle vijftigplussers en dus niet meer capabel om iemands doelgroep te zijn. Want; dement en die vergeten je merk dan toch weer. Maar, u voelt het al aankomen, das war einmal.

Vrouwen kopen games en mannen slaan massaal aan het koken. En de vijftigplussers? Die lachen zich rot op hun Vespa´s met het laatste model Ray Ban op hun neus. Verwarring alom. Tenzij je een game over koken maakt die heel duur is, dan zou je dus een vrij grote doelgroep hebben.

Stop de demografie!
De vraag die veel marketeers en inkopers dus wakker houdt is ‘waarom doet mijn doelgroep niet meer wat hij moet doen’? Een deel van het antwoord luidt; stop met demografische kenmerken. Stop met mensen in hokjes van leeftijd, welstandsklasse en woonplaats te stoppen. Stop met stoppen dus. Durf keuzes te maken in je segmentering. Want als je er voor iedereen wilt zijn, ben je er feitelijk voor niemand. Want niemand voelt zich ‘iedereen’.

Aan de slag
Pak een vel papier, liefst een A3 formaat, deel het drie-en en delete alle demografische kenmerken die u in uw hoofd had opgeslagen. En ja, ook backups mogen weg. Probeer de woorden ‘man’, ‘vrouw’, ‘leeftijd’ etc. niet, ik herhaal, niet te gebruiken.

  1. Welke oplossing biedt uw merk of product? Wat doet het concreet voor je leven als je dit product van jouw merk koopt?
  2. Kijk eens goed naar de mensen die uw product (willen) kopen. Welke wens, behoefte en levensvisie hebben zij gemeen?
  3. Maak 1 omschrijving van de antwoorden op punt 1 en 2.

Next
Nu denkt u, ja maar dan heb ik nog geen doelgroep. Dat is niet zo. U heeft inderdaad geen traditioneel rijtje kenmerken. Maar als u goed kijkt bent u wel degelijk heel dicht in de buurt van uw doelgroep. De volgende stap is om nu te gaan kijken wat deze mensen die bij omschrijving van punt 3 doen, lezen, eten, kijken et cetera. Voor meer informatie over trends op het gebied van doelgroep segmentatie kijk eens op trendwatching.com

Fotobijschrift 1 : Foto door Studio Braaf

Fotobijschrift 2: Mannen met schortjes

Fotobijschrift 3: Terwijl de mannen in de keuken zijn, maken de vrouwen nog even één level af. Omgekeerde wereld