Online dierenbranche: uitdagend maar kansrijk

TIMS.nl: ‘Ook het konijnenhok moet bij het interieur passen’

Eén op de vijf Nederlandse huishoudens heeft een hond en zeker een kwart heeft een kat. Dat zijneen hoop monden die gevuld en verzorgd moeten worden. Hoewel dierenvoeding online nog de bestverkochte productgroep is, worden er ook steeds meer gebruiksartikelen zoals krabpalen en halsbandjes verkocht. De marges zijn online zo klein als de concurrentie groot is; dit maakt de samenwerking met online shopping platforms urgenter. Hier alleen aanwezig zijn is echter niet voldoende om te groeien. Online winkelcentrum beslist.nl en online dierenspeciaalzaak TIMS.nl zetten de ontwikkelingen, uitdagingen en kansen op een rij.

De online bestedingen aan dierenvoeding- en producten blijft groeien. Van de 4 miljoen huishoudens met huisdier gebruikt 6% het internet zelfs als primair aankoopkanaal. Uit cijfers van zowel TIMS.nl als beslist.nl is een toename in herhalingsaankopen te zien, met name bij klanten die het gemak ervaren van het laten bezorgen van zwaardere producten. In juli en augustus zijn de gemiddelde orderbedragen hoger: Nederlanders slaan dan hun favoriete dierenvoeding in voor op vakantie. In november en december is het aantal aankopen het hoogste, dan zijn voor de accessoires voor dieren populair als cadeau.

Waarom een online platform?
De opkomst van online shopping platformen als extra verkoopkanaal gaat ook aan de dierenbranche niet voorbij. Bij beslist.nl nam zowel het aantal dierenspeciaalzaken als het aantal aangeboden producten toe afgelopen jaar. De groeiende interesse is tweeledig: voor consumenten geeft het vertrouwen om via een platform bij een onbekendere webshop te kopen en het helpt webshops om zichtbaar te worden tussen de toenemende concurrentie. Concurreren op prijs is voor de meesten niet haalbaar gezien de lage marges. De beste kansen hebben webshops die hun basis op orde hebben, zich onderscheiden en hun onafhankelijkheid behouden. Grote e-commerce spelers, zoals Wehkamp en Coolblue, doen dit bijvoorbeeld door hun marketingbudgetten altijd te spreiden over meerdere kanalen.

Twee uitdagingen
Investeren in een online platform is (nog) niet voor iedere webshop rendabel. De twee belangrijkste uitdagingen volgens TIMS.nl zijn: ten eerste een solide basis creëren om überhaupt orders te krijgen en, ten tweede, het leuk maken om bij jou te kopen. De basis ligt bij het bieden van actuele voorraadinformatie, een hoge leverbetrouwbaarheid en zo mogelijk het vermelden van EAN-codes in de feed (om vindbaar te zijn). TIMS.nl maakte de shopervaring leuker door te zorgen voor goed persoonlijk contact te met de klant. Alle medewerkers zijn ervaringsdeskundigen; zij hebben allemaal zelf een huisdier en kunnen klanten adviseren over alle producten die worden aangeboden in de webshop. Het doel is om het gemak van een webshop te bieden maar met de aandacht van een dierenspeciaalzaak.

Groeien door gezond eten
Groeikansen zijn vooral te vinden in het luxere segment: gezonde voeding en design gebruiksproducten. De meeste groei op korte termijn kan bereikt worden met het leveren van grotere verpakkingen private label gezonde voeding. Gezonde voeding is een trend en steeds meer mensen ontdekken het gemak van online bestellen. Prijs telt nog steeds, maar andere voordelen wegen ook zwaar: een betrouwbare naam, gezondheid en gemak van laten bezorgen. Daarnaast bieden design gebruiksproducten kansen om de marge en de omzet te verbeteren. Het konijnenhok, de krabpaal en de hondenmand moeten bij het interieur passen en worden zorgvuldiger uitgekozen. In dit segment is prijs minder relevant en heeft uitgebreide content directe invloed op de conversie.

Extra saleskanaal
Met de groei van het internetkanaal neemt ook het belang van online vindbaarheid en zichtbaarheid toe. De invloed van het online shopping platform als extra saleskanaal is al zichtbaar. Op beslist.nl was er alleen al in de maand juli dit jaar een stijging van 6% ten opzichte van 2016 te zien in het aantal mensen dat naar dierenartikelen zocht. Dit is een reden dat TIMS.nl zich sinds vorig jaar heeft aangesloten bij online shopping platforms.