Hoe werken trends?

Tool om trends te spotten

In de retail leven we voor en door trends. We volgen ze, creëren ze of negeren ze juist. Trends zijn altijd een reactie op wat er in de samenleving gebeurt. Economische crisis? Felle kleuren moeten ons vrolijker maken. In de retail lijken we vooral te maken te hebben met modetrends die seizoensgebonden zijn, maar wie uit zoomt zal zien dat we ook veel met grote trends te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop consumenten de afgelopen 10 jaar zijn gaan winkelen. De trendpiramide geeft op een eenvoudige manier aan hoe producten voortkomen uit megatrends en geeft je handvatten zelf nieuwe microtrends te creëren.

Wanneer we het over een megatrend hebben, bedoelen we in het dagelijks leven vaak een ‘super hype’. Feitelijk is het een lange termijn trend die wel 10 tot 30 jaar duurt. Zo is urban gardening nu bijvoorbeeld heel trendy en zien we veel bedrijven in de markt die hierop inspringen. Het is natuurlijk niet zo dat we allemaal ineens tuinieren zo leuk vinden, het is het antwoord op onze behoefte om letterlijk en figuurlijk te ‘aarden’ en iets offline te creëren en te zien groeien. Het is de tegenhanger van alle hectiek en onze communicatie met de wereld die vooral via internet gaat.

Trendpiramide
Trends kun je ook zelf in kaart brengen en hiermee tot nieuwe ideeën komen. De trendpiramide geeft je hierbij houvast en overzicht. De piramide is opgedeeld in 3 lagen, waarbij we onderaan in de brede laag beginnen;

Megatrend
Een megatrend duurt 10 tot 30 jaar en is een maatschappelijke ontwikkeling die we zien.
Voorbeeld: individualisering was de laatste jaren een grote trend (waar overigens langzaamaan verandering in komt).

Maxitrend
Een maxitrend houdt ongeveer een periode van 5 tot 10 jaar aan, komt voort uit een megatrend en is consument gerelateerd.
Voorbeeld: een gevolg van individualisering is dat mensen zich uniek willen voelen en zichzelf gaan profileren als individu.

Microtrend
De microtrend is het antwoord op de maxi- en de megatrend en kan tot 5 jaar aanhouden. De microtrend heeft betrekking op de markt en is een gevolg van de maxitrend.
Voorbeeld: als gevolg van de behoefte om je te profileren als individu kwamen bedrijven zoals Nike met concepten waarbij je zelf je eigen schoen kon samenstellen.

Wie een middagje, of avondje, gaat zitten zal zien dat als je een paar mega- en maxitrends signaleert je al snel tot ideeën komt voor microtrends. De grote trends liggen op straat, de truc is hierop in te spelen met een antwoord. Want trends creëren, dat blijft altijd in de mode.