Hoe ‘krijg’ ik free publicity?

Wie free publicity wil zal de media moeten informeren. Een persbericht is hiervoor vaak onmisbaar ook al klinkt het wellicht wat ouderwets in den ooren. Vroeger werden ze in nette mapjes per post gestuurd, tegenwoordig zijn er vele digitale kanalen die je in kan zetten. Tot zover niks nieuws natuurlijk. Maar het aanschrijven van de pers is meer dan alleen even op papier zetten wat jij wilt/hoopt dat een journalist over je schrijft. Vijf tips voor wie in de Telegraaf, de LINDA of op NU.nl wil komen.

Inleven
De meest gemaakte ‘fout’ bij persberichten is dat het vooral een lofzang is over hoe fantastisch het bedrijf of het product is. Maar bewaar die teksten maar voor verjaardagen of personeelsfeestjes. De journalist wil weten: waarom is dit nieuws interessant voor mijn lezer? Lost het iets op voor hem, maakt het zijn leven leuker/mooier of bespaart het tijd/geld/energie?

5xW + H
Een basisregel die ouderwets maar doeltreffend is. In de eerste alinea informeer je de lezer kort maar krachtig zodat hij in enkele seconden weet waar het om gaat. Lijkt lastig maar als je 5xW + H invult ben je in principe al klaar; Wie, Wat, Waarom, Waar, Wanneer en Hoe. En dan het liefst natuurlijk ook nog vlot geschreven. Misschien zijn niet alle W’s altijd interessant of te benoemen maar streef er naar dit wel te doen. Het zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien; (Tip voor Trade Mart, wellicht een leuk idee? Red.)

Vanaf 1 juni komt George Clooney komt Trade Mart versterken als model voor de campagnes voor de Utrechtse retail hotspot. Hij zal als host aanwezig zijn bij alle beurzen en hij zal te zien zijn in de nieuwe advertenties en online uitingen.*

*Deze inleiding heeft geen koptitel maar ook daarvoor geldt; kort, duidelijk en zo origineel mogelijk, journalisten krijgen namelijk honderden mails per dag

Nieuwskenmerken
Dat iets nieuw is voor een bedrijf wil niet zeggen dat dit voor de rest voor de wereld ook zo relevant is. En soms kan je nieuwe product misschien wel niet innovatief zijn maar zoek dan naar een leuke invalshoek waardoor het toch ‘nice to have’ kan worden. Of zorg er bijvoorbeeld voor dat het inhaakt op een actuele nieuwsgebeurtenis. Maar wat je ook bedenkt, zorg er altijd voor dat het waar is en gebaseerd op feiten, want het is respectloos naar een journalist en je klant om te denken dat je iets kan verzinnen.

Wil je dat er in de bladen en op internet over je gesproken wordt, begin dan eerst met bovenstaande drie tips. Het kost misschien wat moeite maar dat vergeet je direct als je jouw product in een cool tijdschrift ziet staan, Succes!

PS: Laat je verder adviseren door Patsy uit Absolutely Fabulous, die in dit fragment luid en duidelijk uitlegt wat zij onder PR verstaat als haar dochter er naar vraagt, https://www.youtube.com/watch?v=5ZJL9B0J2oI