Vrouwen in business: 3 tips om de wereld te veroveren

Vrouwen zijn een ‘emerging’ market. Mocht je van het hokjesdenken zijn dan kun je vrouwen eigenlijk heel goed in het hokje naast 60-plussers stoppen; kapitaalkrachtig, invloedrijk en vol energie en dus een aantrekkelijke markt voor veel bedrijven. Of eigenlijk, voor zakenvrouwen. Want wie weet er nu beter wat de vrouw wil dan zij zelf?

Dit artikel is geschreven in opdracht van Trademart.nl

Nog maar 1% van alle businessdeals wereldwijd zijn deals van vrouwen. WE Connect International, een Britse netwerkorganisatie die internationaal vrouwelijk ondernemerschap stimuleert, gaf mij een paar handige tips.

Zelf vind ik: vrouwen zijn vrouwen, mannen zijn mannen. En laten we dat zo houden. Echter als vrouwen zich blijven schuilen achter ‘ja maar ik ben een vrouw’ dan wordt die 1% never ever 2%. Want het zit wel in ons, om die business deals te sluiten. We dromen erover, we praten erover en maken plannen. Maar genoeg gedroomd, gepland en gepraat, tijd voor actie!

  1. Ken je kracht en benadruk deze

Dat je hard werkt is heel gezond. Maar vrouwen hebben er een handje van om de hele dag door van alles heel goed te willen doen. Hulp? Nee, hoor kijk maar eens hoe goed ik ECHT ALLES doe. Om aan het einde van de dag vermoeid te denken: heb ik nu eigenlijk wel gedaan waar ik goed in ben en wat ik leuk vind?

Dus: besef waar je goed in bent en ga dat goed doen. Niemand vind je minder aardig als je bepaalde dingen niet meer doet. En zo wel, dan zou ik nu zo’n emoticon plaatsen met een geel poppetje dat huilt van het lachen. Boeiend.

  1. Ken je prijs

Klagen dat ‘we’ als vrouw te weinig verdienen is eigenlijk niet helemaal eerlijk. Dat hebben vrouwen toch wel deels aan zichzelf te danken. Bij salarisonderhandelingen willen we liever aardig gevonden dan zakelijk en bij offertes rekenen we liever een uurtje minder dan meer. Geld mag dan wel niet de motivatie zijn, maar te weinig geld krijgen voor iets dat je heel goed werkt uiteindelijk ook niet motiverend.

Dus: de moderegel ´minder is meer´ gaat niet op bij zakendoen. Meer onderhandelen is meer geld en dus een sterkere positie. Sta je financieel sterker dan heb je bovendien ook meer ruimte om je jezelf te ontwikkelen. En je kunt nooit aardig genoeg zijn tegen jezelf zijn, toch?

  1. Ken je concurrent

Wie voorop loopt heeft natuurlijk geen concurrenten voor zich. Echter, in deze tijden van exponentiele organisaties, waarbij bedrijven van 0 naar 100 in 3 seconden gaan, is het opletten geblazen. Blijf bij je kracht maar zorg er ook voor dat je weet waar andere mee bezig zijn en waar ze goed in zijn.

Dus: ga niet zitten slapen. Wees alert maar laat je niet opjagen.

Verover de vrouwelijke klant dus zelf voordat een ander het doet maar ken je kracht, je prijs en je concurrent. Iedere verandering begint bij jezelf.