Wat je moet weten over de vrouw als klant

Vraag het gewoon even

Vraag het gewoon even

`Wacht, stop even dan vraag ik het even aan die meneer daar´. ´Neehee, ik weet de weg wel. Hoeft. Niet.´ Ik hoef denk ik niet toe voegen wie in dit ´gesprek´ de vrouw is en wie de man. Want op Mars vroegen mannen elkaar de weg niet, ze bleven net zo lang rondrijden totdat ze het vonden, zo werkt dat. Vrouwen hadden ondertussen al 3 andere Venusbewoners gesproken, wisten wie er ging trouwen en ging verhuizen en hoorden van dat nieuwe leuke restaurant. Wie wil er nu geen vrouw als klant? Ze zijn weliswaar kritisch maar staan open voor informatie, delen het graag en houden ervan als ze aandacht krijgen. En laten ze nou net de meeste aankoopbeslissingen nemen ook.

Dit artikel is eerder verschenen op www.trademart.nl.

Het was een beetje ongemakkelijk voor mannen hoor, al die vrouwen die ineens in hun domeinen kwamen. Ineens waren ze daar: bij de autodealer, de doe-het-zelf-zaak en de elektronicazaak. Personeelsleden vonden het wel grappig want die vrouwen, ha, die stelden van die domme vragen. Je kon wel merken dat ze er niks van snapten. En daar liep weer een duizendje of wat aan euro’s gemiste omzet de deur uit. Die zag je nooit meer tu-rug.

Well done!
Gelukkig zijn er de afgelopen jaren grote stappen gemaakt door marketeers, retailers en bedrijfsmanagers. De Karwei werd het kluswalhalla voor de vrouw en Mercedes kwam met een indrukwekkende advertentiecampagne in de Vogue. Onlangs hoorde ik over een installatiebedrijf in Wijchen, Romijnders, dat zich op vrouwen gaat richten met Romy, een vrouw die snapt wat voor vrouwen belangrijk is. Het is tenslotte de vrouw die vaak moet bellen om een afspraak te maken voor een defecte verwarming en die de monteurs over de vloer krijgt. Slim!

Tips
Zelf heb ik een aantal jaren geleden een vrouwen panel opgericht dat onderzocht wat vrouwen willen op het gebied van elektronica. De uitkomsten tonen dat dit in grote lijnen wel overeenkomt met wat vrouwen ook verwachten als het op andere branches aan komt. Wie zich durft te gaan focussen op de vrouwen moet in zijn/haar oren knopen:

  • Vrouwen zijn praktische denkers en worden (meestal) niet high van indrukwekkende hi-tech termen en 101 functies die je toch niet gebruikt. Dus: wees duidelijk, praktisch en serieus.
  • Vrouwen willen niet als ‘vrouwtjes’ worden aangesproken. Dus: don’t think pink.
  • Vrouwen zijn van de details. Wij onthouden alles. Dat kan ontzettend irritant zijn maar wie hier slim op in speelt kan er ook veel winst uit halen.
  • Vrouwen praten zo veel. Dat komt omdat we veel onthouden en dit gewoon moeten delen anders ontploffen we als gevolg van een informatie overload. Voordeel: we vertellen het graag aan anderen als we een goede ervaring met een bedrijf hebben.
  • Vrouwen zijn zorgzaam. Betrek je ons bij je bedrijf dan betekent dit dat je.onze.hulp.nodig.hebt. Dat flatteert ons want je stelt je kwetsbaar op. De voorwaarde voor een levenslange relatie.

Kortom, wat vrouwen willen is gewoon jouw oprechte aandacht en begrip. Daar zijn boeken over vol geschreven. Hoewel deze zeer informatief zijn zou ik geïnteresseerde bedrijven willen tippen: ga gewoon eens praten met een paar vrouwen. Het is even een drempel maar dan heb je de weg zo gevonden.