Voorjaarsschoonmaak in je bedrijfsstrategie

Het maakt je hoofd leeg, brengt je weer in balans en het geeft je nieuwe energie en inspiratie. Ik heb het niet over yoga, mediteren of detoxen maar gewoon over de ouderwetse voorjaarsschoonmaak. En waarom zou je een voorjaarsschoonmaak niet op je werk uitvoeren? Even stilstaan bij waar je mee bezig bent (en waar je naar toe gaat), een bezem door de voorraad en de boekhouding en met een frisse blik naar de toekomst kijken.

Veel mensen zijn aan het einde van de winter vermoeid en raken opgebrand. Lange donkere dagen, veel stress en weinig buitenlucht. Werk en spullen stapelen zich op en kosten zo te veel energie. Of je nou in een winkel, een kantoor of een praktijk werkt, je ziet het overal gebeuren. Toch is het lastig om tijd te maken voor een zakelijke voorjaarsschoonmaak omdat het niet in ons systeem zit. We hebben afspraken, deadlines en klanten waar we rekening mee moeten houden. Maar als je het slim plant hoeft het niet veel tijd te kosten en is altijd winstgevend.

  1. Maak ruimte & relax

De eerste stap is de lastigste. Want die is simpelweg: even nietsdoen. Tenminste, geen werk. Een avond, middag of dag geen mail, telefoon, social media en andere storende zaken. Tijd voor jezelf om eens te denken hoe je je voelt (moe, gestressed, blij, gehaast), hoe je vindt dat het afgelopen maanden is gegaan en hoe je de rest van het jaar voor je ziet. Alleen al afstand nemen en jezelf de ruimte gunnen geeft je al een opgeruimder gevoel. Dit klinkt vaag maar je kan dit doen zoals je zelf relaxed vindt: in bad, in de tuin, achter je bureau met je voeten op tafel of op een terrasje in de zon.

  1. Analyseer & beoordeel

Tijd voor wat actie op verschillende fronten. Allereerst: ruim je werkplek op. Sorteer post, regel wat al maanden terug geregeld moest worden en zorg dat alles weer schoon en fris is. Kijk of je financiën op orde zijn en check in hoeverre je prestaties matchen met je doelstellingen. Maak niet weer nieuwe stapeltjes met ‘to do’ maar pak alles meteen op of vraag iemand anders je te helpen. Zorg er ook voor dat je werknemers en collega’s meewerken aan de voorjaarsschoonmaak. Dat is motiverend en bovendien maken vele handen licht werk.

Probeer in deze periode de voortgangsgesprekken met werknemers te plannen om te bespreken waar zij staan en welke aandachtspunten er zijn.

Tot slot: maak een zogenaamde SWOT-analyse waar de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van afgelopen periode en de toekomst in staat. Dit is een eenvoudige manier om tot verbeterpunten te komen.

  1. Plan & Verbeter

De laatste stap van de voorjaarsschoonmaak is het plannen van het komende kwartaal. Zorg ervoor dat iedereen weet wat hij of zij moet doen en welke zaken de focus moeten hebben. Schrijf maximaal 10 actiepunten op die belangrijk zijn om de komende maanden goed/beter te presteren.

Je zal merken hoeveel energie dit geeft. De motivatie en inspiratie waarvan je dacht dat die niet meer zouden komen (J) bleken gewoon even onder een laagje stof te zitten. Maak er een mooie lente van!