Authenticiteit, doe normaal!

Authenticiteit, de trend der trends. Mensen, plaatsen, eten en winkels: alles moet ´echt´ zijn. En geef de mens eens ongelijk nu vrijwel alles maakbaar is (as we speak rolt mijn lunch uit de 3D printer). Maar op de keeper beschouwd is de volle haarbos van Gerard Joling nog echter dan onze authentieke lifestyle. We willen zo graag echtheid voelen dat we ons maar graag voor de gek laten houden, daar is ons brein heel goed in. Maar is het niet authentieker om gewoon maar normaal te doen? Dan zijn we al gek genoeg volgens mij. Hoe ga je daar als bedrijf mee om?

Authenticity is what happens while we are busy buying it. Het is een hele markt geworden. Wie daar bewust aan mee doet is eigenlijk al niet meer authentiek. Gezeur, zult u misschien zeggen. Maar de bedrijven die het op de lange termijn goed doen reppen met geen woord over authenticiteit. Ze zijn het wel, maar juist omdat het geen issue is. Zij bestaan en overleven omdat zij altijd zichzelf zijn.

Het geheim zit denk ik in de oorsprong van een bedrijf. Als de basis goed is zullen de wortels sterk zijn en veel strenge winters kunnen overleven. Wees je dus altijd bewust waar je vandaan komt. Deel met anderen waarom je ooit begonnen bent en hoe je doet wat je doet. Durf je kwetsbaar op te stellen voor kritiek, jaloezie en concurrentie. Want wie open staat kan ook veel ontvangen toch? Want de reden waarom jij doet wat je doet, dat is echt en dat pakken ze je niet af. Echt waar!