2016 Marketingtrends om rekening mee te houden

Dit artikel is eerder verschenen op trademart.nl

Marketingtrends zijn er niet om klakkeloos gevolgd te worden, wel om gesignaleerd te worden. Wie bezig is met zijn marketingplannen voor 2016 doet er dus goed aan te kijken naar de voorspellingen. Wat gebeurt er dat relevant is voor de manier waarop we communiceren met onze doelgroepen? Niet iedere marketingtrend zal relevant voor je zijn maar het kan je wel nieuwe inzichten en ideeën geven. Hierbij enkele inspirerende trends én het advies ook zelf wat trends te ‘watchen’.

Meestal zijn we in drukke tijden zo druk bezig met goed werk leveren dat we vergeten te kijken naar wat onze klanten echt wensen, waar ze zich druk om maken en wat ze belangrijk vinden. Vergelijk dit met het gedrag van enkele jaren eerder en leg de resultaten onder een vergrootglas. Je zal zien dat je zo ook beter kan voorspellen hoe het gedrag van je klant zich gaat ontwikkelen en wat dit betekent voor je strategie. Trendwatching begint dus dicht bij huis.

De marketing do´s voor 2016

  1. Ga voor inhoud
    Zoals ik laatste al schreef zijn Content Marketing en PR een must voor iedere onderneming. Het voordeel is dat het voor iedereen uitvoerbaar is en niet alleen voorbehouden aan bedrijven met grote marketingbudgetten. Zorg er voor dat je klant over je leest, niet alleen online maar ook in de vakbladen, kranten en magazines. Dat wekt vertrouwen en laat zien dat je verstand van zaken hebt. Creëer dus enerzijds zichtbaarheid doordat anderen over je te laten schrijven als gevolg van oa. persberichten en anderzijds door zelf je kennis te delen via blogs en artikelen.
  1. Investeer in je klant
    Klanten werven is zo 2015. Althans, al je geld en tijd steken in nieuwe klanten is een verspilling als je bestaande klanten ondertussen door de achterdeur weer weglopen. Dat is ouderwets dweilen met de kraan open. Relatiemarketing is belangrijker dan ooit nu de keuze groter is en het persoonlijke contact minder, allebei als gevolg van internet. Loyale consumenten, want ja die zijn er ook nog, zijn het een beetje beu dat ze niet meer beloond worden voor hun goede gedrag. Wie tijd, geld en aandacht investeert in bestaande klanten maakt bovendien ambassadeurs van hen. En ambassadeurs, dat zijn toch je beste sales managers.
  1. Show me the message
    Videomarketing is geen ééndagsvlieg. Maar liefst 51% van de marketing managers geeft aan er volgend jaar (weer) meer budget voor te reserveren. Was je vroeger al hip als je een bedrijfsvideo had met een knappe voice-over, tegenwoordig moet het flitsend, grappig en ontroerend Oscar waardig materiaal zijn. Echt? Nee, niet helemaal. Wie een video laat maken moet zich vooral afvragen: wat wil ik dat de kijker na 30 seconden weet? Focus op de boodschap en vervolgens op bereik. Dan snap je de trend.

Ben je er nog niet uit wat je volgend jaar allemaal gaat doen om je doelgroep te bereiken? Probeer het deze laatste maand van het jaar wel op papier te krijgen. Voor dat je het weet is 2016 al weer in volle gang. Veel succes en plezier in 2016!